Prof. N. К. Lysenkov. Problems of teaching topographic anatomy and operative surgery. "Surgery", Vol. XIII, No. 73

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

If in surgery, which is the unity of art with science, the talent and individual abilities of the linden allow him to be a good technician, then art should still play a subordinate role in relation to the scientific foundations that lie at the root of surgical experience. The creation of these fundamentals is preached by the teaching of two sciences directly related to each other — topographic anatomy and operative surgery.

Full Text

Если въ хирургіи, представляющей собою единеніе искусства съ наукой, талантливость и индивидуальныя способности липа позволяютъ ему сдѣлаться хорошимъ техникомъ, то все же искусство должно играть подчиненную роль по отношенію къ научнымъ основамъ, лежащимъ въ корнѣ хирургической опытности. Созданіе этихъ основъ и преслѣдуется преподаваніемъ двухъ непосредственно связанныхъ другъ съ другомъ наукъ—топографической анатоміи и оперативной хирургіи. Первая, соединяя секціонный методъ съ изслѣдованіемъ живого тѣла осязаніемъ, зрѣніемъ, рентгеноскопіей, даетъ представленіе объ общей совокупности органовъ и системъ ихъ въ отдѣльныхъ частяхъ живого человѣческаго тѣла, позволяетъ видѣть.въ глубину, не стесняясь кожными покровами. Вторая вмѣстѣ съ описаніемъ и демонстраціей оперативныхъ пріемовъ должна дать для каждаго изъ нихъ анализъ условій ихъ примѣненія. Для этого въ ея рѵкахъ, съ одной стороны, данныя анатомотопографическія, съ другой—клиническій опытъ и лабораторные эксперименты.

×

References

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

© 2020 Board E.

Creative Commons License

This work is licensed
under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies