Dynamics of the Media Effects of the Coronavirus (COVID-19) Infodemic
- Authors: Yefanov A.A.1,2
-
Affiliations:
- Russian State University for the Humanities
- HSE University
- Issue: Vol 34, No 4 (2023)
- Pages: 58-75
- Section: Scientific research
- URL: https://kazanmedjournal.ru/0236-2007/article/view/670674
- DOI: https://doi.org/10.31857/S023620070027353-5
- ID: 670674
Cite item
Abstract
The article presents the dynamics of the media effects of the coronavirus infodemic (COVID-19). A set of methods is used: case study, systematization, intent analysis, and secondary analysis of sociological and statistical data. Timeline of the study: March 1 – June 30, 2020. Based on the results of the study, it is concluded that the first “wave” of the coronavirus pandemic most clearly demonstrated the replacement of dominant media effects. If from mid-March to the end of April 2020, the construction of moral panic was observed, then from the beginning of May to mid-June 2020, compassion fatigue became prevalent in society. The factors that inspired such media effects are indicated. Cause-and-effect relationships between moral panic and compassion fatigue are fixed. On the basis of the results obtained, it is stated that at the turn of the 2010–2020s, a stress society was formed as a special social system, social ties, positions, and dispositions in which are largely explained through the factors of turbulence that exist in modern times and replace each other, leading to a paradigmatic loss of social, political, economic, and cultural stability, causing the permanent finding of individuals in a state of increased psycho-physiological stress. The legitimacy of putting forward the concept of a society of stress is substantiated, based on the existing socio-political, socio-economic, and socio-cultural (including media communication) determinants. A perspectivization of the study is being built, which implies further conceptualization of this concept. The necessity of incorporating the category of stress society into the academic discourse of the social sciences is proved. Such methodological foundations will allow for systematic research of cultivated social reactions (primarily media effects), taking into account cause-and-effect relationships and interdependent patterns.
Keywords
About the authors
Aleksandr A. Yefanov
Russian State University for the Humanities; HSE University6 Miusskaya Square, Moscow 125047, Russian Federation; 20 Myasnitskaya str., Moscow 101000, Russian Federation
References
- Адамов М.С. Интеллектуальные добродетели в эпоху инфодемии // Человек. 2022. Т. 33, № 3. С. 49–66.
- Архипова А.С., Радченко Д.А., Козлова И.В. Пути Российской инфодемии: от WhatsApp до Следственного комитета // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6 (160). С. 231–265.
- Венидиктов С.В. Post-truth как угроза медиапотребления в эпоху пандемии // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2022. № 2 (44). С. 15–22.
- Глава ВЦИОМ объяснил популярность версии искусственного происхождения коронавируса // ТАСС. 18.05.2020 [Электронный ресурс]. URL: https://tass.ru/obschestvo/8503159 (дата обращения: 14.06.2021).
- Дейнека О.С., Максименко А.А. Оценка психологического состояния общества в условиях инфодемии посредством анализа социальных сетей: обзор зарубежных публикаций // Общество. Среда. Развитие. 2020. № 2 (55). С. 28–39.
- Динамика запросов пользователей российского сегмента Интернета на платформе Google // Google Trends. 01.03.2020 [Электронный ресурс]. URL: https://trends.google.ru/trends/explore?date=2020-03-01%202020-07-01&geo=RU&q=%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%83%D1%81,%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1%8F%20%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%80%D1%83%D1%81%D0%B0,%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1%8F,COVID-19 (дата обращения: 12.02.2023)
- Ефанов А.А. Трансформация моральных паник в условиях модернизации информационного общества // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования. 2017. Т. 3, № 2. С. 66–75.
- Ефанов А.А. Функционирование псевдо-новости в полях телевидения и Интернета: типология, практики, социальные эффекты // Коммуникология. 2018. Т. 6, № 1. С. 156–165.
- Землянский А.В. Инфодемия: генезис и морфология явления // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2021a. № 4. С. 111–114.
- Землянский А.В. Фейк-ньюс как одна из ключевых составляющих инфодемии: типология и характеристики // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2021b. Т. 1. № 4 (36). С. 112-121.
- Караяни А.Г., Караяни Ю.М. Инфодемия: атрибут или артефакт пандемии // Юридическая психология. 2020. № 3. С. 3–7.
- Кинник К., Кругман Д., Камерон Г. «Усталость сострадать»: коммуникация и чувство опустошенности в отношении социальных проблем // Средства массовой коммуникации и социальные проблемы. Казань: Изд-во КГУ, 2000. С. 187–217.
- Климова А.М., Чмель К.Ш., Савин Н.Ю. Верю-не-верю: общественное мнение и слухи о происхождении нового коронавируса // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 6. С. 266–283.
- Коронавирус: опасения и оценка принятых мер // ФОМ. 13.03.2020 [Электронный ресурс]. URL: https://fom.ru/Zdorove-i-sport/14361 (дата обращения: 12.02.2023).
- Михеев Е.А., Нестик Т.А. Психологические механизмы инфодемии и отношение личности к дезинформации о COVID-19 в социальных сетях // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2021. Т. 6, № 1 (21). С. 37–64.
- Музыкант В.Л., Барабаш В.В., Бордюгов Г.А. Системность массовых коммуникаций: образы «свой-чужой» в инфодемии. М.-Берлин: Директ-Медиа, 2021.
- Назаров М.М., Иванов В.Н., Кублицкая Е.А. Социальные представления о COVID-19 в условиях нестабильной информационной среды (исследование середины 2021 года) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2022. Т. 22, № 2. С. 275–290.
- Новоселов В.М. Инфодемия SARC-CoV-2: психология страха // Ученые записки Института психологии РАН. 2022. Т. 2, № 3. С. 78–86.
- Радина Н.К. Интент-анализ онлайн-дискуссий (на примере комментирования материалов Интернет-портала ИноСМИ.ru) // Медиаскоп. 2016. № 4 [Электронный ресурс]. URL: http://www.mediascope.ru/2238 (дата обращения: 26.10.2021).
- Рассказова Е.И., Емелин В.А., Тхостов А.Ш. Категоричные представления о причинах, проявлениях и последствиях коронавируса: психологическое содержание и связь с поведением // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2020. № 2. С. 62–82.
- Режим самоизоляции: ожидания, мотивы, оценка введенных ограничений // ВЦИОМ. 27.04.2020 [Электронный ресурс]. URL: https://old.wciom.ru/index.php?id=236&uid=10256&ysclid=lelnayqte1437874822 (дата обращения: 26.02.2023).
- Фейковые новости о коронавирусе заполонили соцсети // Российская газета. 2020. № 44 (8098) [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2020/03/01/fejkovye-novosti-o-koronaviruse-zapolonili-socseti.html (дата обращения: 12.06.2021).
- Яблоков И.А. Русская культура заговора. Конспирологические теории на постсоветском пространстве / Пер. с англ. М.: Альпина нон-фикшн, 2020.
- Cohen S. Folk Devils and Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers. London: Routledge, 2011.
- Coleman R., Wu D.H. Advancing Agenda-setting Theory: The Comparative Strength and Contingent Conditions of the Two Levels of Agenda-setting Effects. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2009. Vol. 86, N 4. P. 775–789.
- Goode E., Ben-Yehuda N. Moral Panics: the Social Construction of Deviance. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
- Iyengar S., Peters M.D., Kinder D.R. Experimental Demonstrations of the “Not-so-minimal” Consequences of Television News Programs. American Political Science Review. 1982. N 76. P. 848–858.
- Less-educated Americans More Inclined to See Some Truth in Conspiracy Theory that COVID-19 was Planned. Pew Research Center. 23.07.2020 [Electronic resource]. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/07/24/a-look-at-the-americans-who-believe-there-is-some-truth-to-the-conspiracy-theory-that-covid-19-was-planned/ft_20-07-15_conspiracies_new_01/ (date of access: 10.02.2023).
Supplementary files
