Technology of confident judgment when decision making in the education system
- Авторлар: Malyshev V.V.1, Piyavsky S.A.2
-
Мекемелер:
- Moscow aviation institute (scientific research university)
- Samara branch of Moscow pedagogical university
- Шығарылым: № 4 (2024)
- Беттер: 93-120
- Бөлім: SYSTEM ANALYSIS AND OPERATIONS RESEARCH
- URL: https://kazanmedjournal.ru/0002-3388/article/view/676406
- DOI: https://doi.org/10.31857/S0002338824040062
- EDN: https://elibrary.ru/UEFMUE
- ID: 676406
Дәйексөз келтіру
Аннотация
The rapid digitalization of all aspects of society is leading to fundamental changes in the field of education.
In order to form and implement fundamentally new methods of education and teaching, it is necessary to use modern knowledge-intensive methods of preparing and making complex decisions, in particular, to actively work with information presented not only in numerical, quantitative, but also in ordinal scales such as “better worse”, “more important — less important”. From these positions, the article uses the method proposed by the authors confident judgments of the decision maker. It is shown that its use in selecting the most worthy applicants to continue their education in higher education will expand the powers of universities and will more accurately take into account the individual characteristics and preferences of schoolchildren and their parents; when used within the framework of an integral system for identifying and long-term development of creatively gifted youth in the field of science and technology, it will make it possible to create an objective meter (creative rating) for a comprehensive assessment of the degree of creative growth of each young researcher and create on this basis a scientifically managed system for supporting his guided development; in the organization of scientific activities of a university, an integral system of optimal planning of the activities of its institutes will appear, based on target guidelines and the general development strategy of the university and at the same time taking into account the specific features of the general satisfaction with the work of the staff of each institute.
Толық мәтін

Авторлар туралы
V. Malyshev
Moscow aviation institute (scientific research university)
Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: veniaminmalyshev@mail.ru
Ресей, Moscow
S. Piyavsky
Samara branch of Moscow pedagogical university
Email: spiyavsky@mail.ru
Ресей, city Samara
Әдебиет тізімі
- The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation. ISBN 0-07-054371-2. McGraw-Hill, 1980.
- Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий / Пер. с англ. Р.Г. Вачнадзе. М.: Радио и связь, 1993. 278 с.
- Саати Т. Об измерении неосязаемого. Подход к относительным измерениям на основе главного собственного вектора матрицы парных сравнений // Cloud of Science. 2015. V. 2. No. 1. http://cloudofscience.ru
- Ларичев О.И. Теория и методы принятия решений. М.: Логос, 2002. 392 с.
- Малышев В.В., Пиявский С.А. Метод "уверенных суждений" при выборе многокритериальных решений // Изв. РАН. ТиСУ. 2015. № 5. С. 90—101.
- Пиявский С.А., Малышев В.В. Новые методы принятия многокритериальных решений в цифровой среде. М.: Наука, 2022. 391 с.
- Пиявский С.А. Как "нумеризовать" понятие "важнее" // Онтология проектирования. 2016. Т.6. № 4. С. 414—435.
- Пиявский С.А. Формулы для вычисления универсальных коэффициентов при принятии многокритериальных решений // Онтологии проектирования. 2019. Т. 9. № 2. С. 282—298.
- Пиявский С.А., Кирюков С.Р., Кузнецов А.С. Формирование творческих компетенций одаренной молодежи в телекоммуникационной развивающей научно-образовательной среде // Информатизация образования и науки. 2020. № 2 (46). С. 127—143.
- Кекух О.Л. Организация творческой исследовательской деятельности учащихся как средство повышения качества образования (эл. Ресурс). URL: https://nsportal.ru/shkola/rodnoy-yazyk-i-literatura/library/2012/10/31/organizatsiya-tvorcheskoy-issledovatelskoy (дата обращения: 23.06.2023).
- Концепция Единой Самарской областной системы мер по выявлению и развитию творчески одаренной молодежи в сфере науки, техники и технологий и инновационному развитию Самарской области. URL: https://samara.mgpu.ru/files/laboratorii/01/nauka/001.pdf. (дата обращения: 23.06.2023).
- Пиявский С.А. Исследовательская деятельность студентов в инновационном вузе: учебник Самара: СГАСУ. 2011. 198 с.
- Рабочая концепция одаренности / Под ред. Д.Б. Богоявленской, В.Д. Шадрикова. М.: Магистр, 1998. 68 с.
- Асмолов А.Г., Шехтер Е.Д., Черноризов А.М. Антропологический поворот: восхождение к сложности. Человек как открытая целостность. Новосибирск: Институт философии Российской академии наук, 2022. С. 33—53. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_50164637_44009225.pdf (дата обращения: 23.06.2023).
- Берберян А.С., Корнилова О.А. Экзистенциально-гуманистическая психология как фундаментальное основание развития личности и позитивного мышления // Методология современной психологии. 2021. № 13. С. 39—50.
Қосымша файлдар
